Een PIR-formulier staat voor Property Irregularity Report en met het invullen van dit formulier maak je melding van het feit dat je bagage beschadigd of vertraagd is.
Waarschijnlijk gaat de gedachte ook weleens door jou heen wanneer je bij de bagageband op je koffer aan het wachten bent: wat als mijn koffer niet op de band komt? Hoewel het gelukkig in de meeste gevallen goed gaat, kan het voorkomen dat je koffer vertraagd of beschadigd aankomt op je eindbestemming. Hoewel het invullen van wat papierwerk op zo’n moment het laatste is waar je zin in hebt, is het belangrijk om dit wel direct te doen.
Wanneer je vermoedens hebt of zeker weet dat je ruimbagage niet is aangekomen, dien je naar de bagagebalie te gaan, die vrijwel op elk vliegveld te herkennen is als ‘Lost and Found’. Bij deze balie krijg je het zogeheten PIR formulier uitgereikt waarmee er een persoonlijk dossier wordt aangemaakt. Je vult onder andere je vlucht- en persoonlijke gegevens in. Ook geef je aan waar je verblijft, zodat je bagage in het geval van vertraging alsnog nagezonden kan worden.
Is je bagage beschadigd aangekomen? Loop niet richting de aankomsthal onder het mom ‘ik regel dit later wel’. Ook in het geval van een beschadiging dien je op het vliegveld hiervan een melding te maken bij de Lost & Found balie door middel van een PIR formulier. Zorg ook dat je voldoende foto’s van de beschadiging(en) hebt als bewijsmateriaal. Met het bewijs en het PIR formulier kun je vervolgens bij de luchtvaartmaatschappij een klacht indienen en compensatie aanvragen. Ook voor je reisverzekering is het belangrijk om deze informatie te registreren. Ga dus niet naar huis met de gedachte ik regel het later wel maar maak hier direct melding van.
Een PIR-formulier is om twee redenen belangrijk. Allereerst zorgt het formulier ervoor dat er een persoonlijk dossier wordt aangemaakt. Door het invullen van het formulier wordt er officieel melding gemaakt van het feit dat er iets mis is met je bagage, hoe vervelend het ook is. Zonder dit formulier en dus deze aanmelding is er geen officiële registratie en wordt het oplossen van een beschadiging of het achterhalen van vermiste bagage vrijwel onmogelijk.
Daarnaast is het zo dat je het PIR-formulier nodig hebt om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij of verzekering. Welke kosten en in welke mate er wordt vergoed kan per situatie en luchtvaartmaatschappij verschillen.
Op het PIR-formulier vul je eenvoudig gezegd alle gegevens in die nodig zijn om je bagage zo snel mogelijk te laten achterhalen. Dit betekent dat je je persoonlijke gegevens invult maar ook op welk adres je de bagage wil ontvangen. Indien het om beschadigingen gaat geef je aan waar de beschadigingen zitten. Zorg dat je dit niet alleen opschrijft maar je ook foto’s maakt.
Op welke vergoeding(en) je recht hebt hangt van de situatie (vermist of beschadigd) af. Ook kan het per airline verschillen.
Bij het innemen van jouw koffer hangt de medewerker een label aan het handvat van je koffer, wordt een kleine sticker met barcode op je koffer geplakt of krijg je een sticker met een barcode bijvoorbeeld op je ticket geplakt. Verwijder de sticker en het label aan het hengsel niet vóór dat je op de plaats van bestemming bent aangekomen en hebt vastgesteld dat jouw koffer in goede orde is aangekomen. Pas dan kun je het verwijderen, want dat voorkomt weer verwarring bij een eventuele volgende vlucht.
Markeer je koffer duidelijk; maak 'm opvallend. Dit voorkomt dat een ander per ongeluk jouw koffer meeneemt. Zet op het label je email adres of mobiele telefoonnummer. Voorkom dat jouw adres zichtbaar is, want anders kan iedereen zien -ook een inbreker- dat de bewoner van dat adres op reis is.
En is je koffer toch zoek? Ga op de luchthaven direct naar het loket 'Lost luggage' of een soortgelijk loket. Laat de barcode van jouw zoekgeraakte koffer zien en laat een Property Irregularity Report (PIR) invullen. Vraag om een kopie van dit rapport. Altijd handig voor het geval jouw koffer niet teruggevonden wordt.
We use cookies to improve your experience and to help us understand how you use our site. Please refer to our cookie notice and privacy policy for more information regarding cookies and other third-party tracking that may be enabled.
© 2021 The Travel Company Leusden