Schiphol FAQ

U heeft het vast al in de media gezien: sinds de meivakantie is het extra druk op Schiphol door personeelstekorten bij bijvoorbeeld de beveiliging en bagage-afhandeling. Omdat dit niet zomaar is opgelost verwachten we dat de drukte deze zomer aanhoudt. We geven u graag wat tips zodat uw vertrek van – of aankomst op – Schiphol zo soepel mogelijk verloopt.

Onze tips:

  • Kom op tijd naar de luchthaven, maar niet té vroeg

  • Check vooraf online in

  • Check uw handbagage gratis in als ruimbagage

  • Draag gemakkelijke kleding en schoenen voor in de wachtrij

  • Land uw vlucht laat, gok dan niet op de laatste trein maar denk na over alternatief vervoer

Naast deze tips geven we op deze pagina antwoord op de meest gestelde vragen.

Veelgestelde vragen

Q: Wat is de gemiddelde wachttijd om door de security-check te komen?
A: Het is lastig om hier een gemiddelde tijd voor te geven. Gedurende de week en op de dag zelf zijn er piekmomenten waarop de wachttijden fors kunnen oplopen. Op andere momenten is het juist rustig en bent u snel door de securitycontrole. In de app van Schiphol ziet u de verwachte drukte op uw vertrekdag.

Q: Op welke tijdstippen is de grootste drukte?
A: Het is lastig om dit vooraf aan te geven. Gedurende de dag zijn er piekmomenten waarop de wachttijden oplopen. Op andere momenten is het juist rustig. In de app van Schiphol ziet u de verwachte drukte op uw vertrekdag.

Q: Hoe lang van te voren moet ik op Schiphol aanwezig zijn?
A: Op tijd zijn is natuurlijk het advies, maar kom niet té vroeg. Schiphol laat u op dit moment toe tot de vertrekhal als u binnen 4 uur vliegt. Komt u eerder, dan word u niet toegelaten.

Q: Hoe lang zijn de wachtrijen bij de check-in en bagage drop-off
A: De wachttijden bij de check-in/bagage drop-off is normaal. De wachtrijen ontstaan vooral bij de security- en paspoortcontrole.

Q: Ik reis alleen met handbagage, ben ik dan sneller door de security-controle?
A: Nee, het controleren van de handbagage vertraagt juist de controle. We adviseren u om zoveel mogelijk zonder, of met beperkte handbagage te reizen. U kunt een handbagage koffertje tot 10 kg gratis inchecken als ruimbagage. Let op dat lithium batterijen niet zijn toegestaan in uw ruimbagage.

Q: Als ik mijn handbagage gratis incheck als ruimbagage wat zijn dan de voorwaarden?
A: Uw handbagage mag niet zwaarder zijn dan 10 kg. Lithium batterijen zijn niet toegestaan.

Q: Als ik mijn handbagage gratis als ruimbagage incheck mag ik dan wel een klein tasje meenemen voor bijvoorbeeld mijn paspoort, portemonnee en telefoon?
A: U mag 1 klein stuk handbagage mee aan boord nemen dat onder de stoel voor u past of op uw schoot. En vergeet ook niet eventuele medicijnen in uw handbagage te doen.

Q: Ik reis liever toch met handbagage, wat zijn dan de voorwaarden?
A: Beperk uw handbagage tot 1 tas. Deze mag niet zwaarder zijn dan 10 kg en is maximaal 55x40x20 cm groot. En let goed op wat u wel en niet in de handbagage mag meenemen. Zo voorkomt u extra werk voor het beveiligingspersoneel.

Q: Mag ik een flesje water bij me houden in de wachtrij bij de security?
A: Dat mag en zo staat u niet met dorst in de rij. Het flesje mag ook mee door de security als het wordt goedgekeurd door de handbagagescan. Na de security- en paspoortcontrole vult u hem eenvoudig bij een van de tappunten bij de toiletten.

Q: Ik wil niet meer vanaf Schiphol vertrekken, kan ik mijn geboekte reis omboeken naar een andere luchthaven?
A: We vragen u hiervoor telefonisch contact op te nemen met ons. We bekijken dan samen of er mogelijkheden zijn om uw reis om te boeken. Als we uw reis om kunnen boeken houd er dan rekening mee dat een andere prijs kan gelden en/of annuleringskosten van toepassing kunnen zijn.

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek vanaf Schiphol en moet nog een restant van de reissom betalen. Nu de kans bestaat dat mijn vlucht geannuleerd wordt wil ik dit restant niet meer betalen. Kan dat?
A: We begrijpen dat u door deze onzekere situatie het restant liever niet wil betalen. Maar zolang u van ons geen bericht heeft ontvangen dat uw reis wordt geannuleerd, gaan we ervan uit dat deze door kan gaan zoals gepland. We vragen uw dan ook om conform de voorwaarden het restant van de reissom te betalen. Mochten we toch noodgedwongen uw reis moeten annuleren dan ontvangt u de door uw betaalde reissom terug.

Q: Moet ik bij terugkomst langer op mijn koffer wachten?
A: Dat is mogelijk. Er is extra drukte bij de bagage-afhandeling op Schiphol. Vandaar dat het wat langer kan duren voordat de koffers op de bagageband verschijnen. Hoeveel langer is vooraf lastig te zeggen. Komt u met een late vlucht aan op Schiphol? Gok dan niet op de laatste trein, maar denk alvast na over alternatief vervoer als een auto, taxi of vraag of familie of vrienden u kunnen ophalen.

Q: Heeft de luchthaven van mijn bestemming dezelfde problemen?
A: Ook op diverse bestemmingen is het lokale personeel dat vluchten afhandelt schaars. Het kan daarom voorkomen dat het wat langer duurt voordat u uw koffers heeft.

Q: Heeft de drukte ook gevolgen voor het parkeren op Schiphol?
A: Voor zover nu bekend, zijn er geen problemen met de parkeergelegenheden op en rondom Schiphol.

We use cookies to improve your experience and to help us understand how you use our site. Please refer to our cookie notice and privacy policy for more information regarding cookies and other third-party tracking that may be enabled.