Schiphol FAQ

Veelgestelde vragen omtrent situatie Schiphol

Wij begrijpen dat de situatie op Schiphol voor vertrek onzekerheid en frustratie met zich mee kan brengen. Om zo goed voorbereid mogelijk op pad te gaan, hebben we hieronder de meest gestelde vragen van dit moment uiteengezet.

  • Algemeen: Gaat mijn reis door?

Door een tekort aan personeel heeft Schiphol besloten de capaciteit ook in de herfst terug te schroeven. De luchthaven besloot op 16 september om zeker tot 31 oktober gemiddeld 9.250 minder reizigers per dag te laten vertrekken. Meerdere luchtvaartmaatschappijen, waaronder ook KLM, zijn gevraagd vluchten te schrappen.

Zodra wij weten om welke vluchten het gaat, zullen we de reizigers op die vluchten informeren. Wij zullen in geval van vluchtannulering in eerste instantie op zoek gaan naar alternatieve vluchten. Mochten alternatieven niet mogelijk zijn of niet voldoen, waardoor we de reis moeten annuleren, dan krijg je de reissom van ons teruggestort. Er wordt niet gewerkt met vouchers.

  • Vlucht: Hoe laat moet ik op het vliegveld zijn?

    Zorg dat je 4 uur voor vertrek op Schiphol bent. Niet langer dan 4 uur voor vertrek, want dan word je niet toegelaten tot de vertrekhal. Niet veel korter, want dan bestaat het risico dat je de vlucht mist. Vertrek je vanaf Eindhoven, Rotterdam of Maastricht? Zorg dan dat je 2,5 a 3 uur voor vertrek aanwezig bent. Maar kom dus zeker ruim op tijd: houd rekening met lange rijen voor de incheckbalie en de douane. Wij geven je daarnaast graag het volgende advies:

    • Check indien mogelijk thuis online in

    • Installeer de Schiphol app en voer jouw vluchten in. In de app kun je zien wat de wachttijden zijn, vanaf welke gate je vertrekt en wordt je op de hoogte gebracht van eventuele wijzigingen (of check schiphol.nl)

    • helaas geen invloed op de situatie op Schiphol en wij wijzen je erop dat je zelf verantwoordelijk bent voor het halen van je vlucht

  • Vlucht: Wat moet ik doen als ik mijn vlucht mis?

    Alle luchtvaartmaatschappijen adviseren om in ieder geval naar de gate te gaan, ook als je denkt de vlucht niet meer te gaan halen. Af en toe, wanneer diverse reizigers nog niet op de vlucht zitten, wordt het vertrek nog iets uitgesteld. Heb je de vlucht toch gemist? Dan heeft de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt de meeste mogelijkheden om je om te boeken naar een vervangende, volgende vlucht. Als je de vlucht gemist hebt, kun je je dus het best tot de luchtvaartmaatschappij wenden. Neem ook even contact met ons op, zodat wij uw logeeradres op de hoogte kunnen stellen van het feit dat je met een andere vlucht op de bestemming aankomt. Tegelijkertijd kunnen wij op dat moment ook kijken of we een alternatieve oplossing voor je kunnen vinden (met het voorbehoud dat onze mogelijkheden in de huidige situatie wat beperkter zijn).

  • top

    Vlucht: Wat moet ik doen wanneer mijn vlucht wordt geannuleerd?

    Wanneer jouw vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij terwijl je al op het vliegveld bent, dan moeten zij jouw ticket omboeken naar de eerstvolgende beschikbare vlucht of naar een vlucht met een andere luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij heeft altijd een vervoersplicht. Wij adviseren je je altijd direct te melden bij de balie van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. Neem daarnaast ook weer direct contact met ons op, zodat wij op kantoor ook al het mogelijke kunnen doen om jou op de eerste mogelijke vlucht naar de bestemming (of naar huis) te krijgen.

    Wij willen je uiteraard graag helpen, maar we weten uit ervaring dat de reiziger ter plekke zelf vaak sneller resultaat boekt bij de balie op het vliegveld, dan wij op kantoor. Dit ondanks de contacten die wij hebben met de verschillende luchtvaartmaatschappijen.

  • top

    Vlucht: Kan ik mijn vlucht wijzigen, zodat ik van een andere luchthaven vertrek?

    Het is niet mogelijk je ticket kosteloos te wijzigen of om te boeken naar een andere luchthaven. Er is simpelweg geen of zeer beperkte beschikbaarheid op vluchten. En dat geldt niet alleen voor Nederlandse luchthavens, maar ook voor bijvoorbeeld Frankfurt of Düsseldorf in Duitsland en Brussel in België. Daarnaast zijn de boekingen voor de vluchten van komende periode al gemaakt en is het niet mogelijk om deze kosteloos te annuleren. Indien je het écht graag wil, kunnen we de mogelijkheden bekijken voor het boeken van compleet nieuw ticket, maar houd dan wel rekening met kosten die hoog kunnen oplopen.

  • top

    Bagage: Wat kan ik doen om de kans op bagageverlies te verkleinen?

    Niks zo vervelend als bij de bagageband wachten op een tas die niet op de band verschijnt. Op een korte reis overweeg je dan ook misschien om enkel met handbagage te reizen. Let wel, als iedereen dit gaat doen, zullen de wachtrijen bij de securitycheck mogelijk nog langer worden, omdat het checken van bomvolle handbagagetassen dan meer tijd in beslag neemt. Dus de volgende voorzorgsmaatregelen zijn wat ons betreft slimmer.

    • Zorg dat al je belangrijke papieren en spullen in je handbagage zitten. Denk hierbij aan je paspoort, vaccinatiegegevens, andere belangrijke reispapieren, medicijnen, camera(s), laptops etc..

    • Stop ook wat ondergoed, een schoon shirt en benodigde toiletartikelen als een tandenborstel, tandpasta en deodorant in je handbagage.

    • Als je met meerdere mensen reist, kun je jullie bagage gedeeltelijk in elkaars koffer stoppen, zodat als een van de koffers onverhoopt zoekt raakt, je in ieder geval nog iets in de andere koffer hebt zitten.

    • Maak voordat je je koffer afgeeft op de luchthaven wat foto’s van je bagage. Zo kun je altijd aantonen hoe jouw bagage eruit ziet.

    • Zorg voor een duidelijk kofferlabel aan de koffer / tas / flightbag. Of maak gebruik van bijvoorbeeld een digitale Apple AirTag. Dit is een tag die je in je koffer stopt en welke je koppelt aan je “Zoek mij”-app, op je iPhone. Dan kun je precies zien waar je bagage zich bevindt.

    • Bewaar de tags en stickers die je na inlevering van je bagage op het vliegveld krijgt goed tot na het terugkrijgen van je bagage.

  • top

    Bagage: Wat moet ik doen als mijn bagage toch niet aankomt op de bestemming / op de terugweg?

    Je dient je in dit geval te wenden tot de partij die de bagage voor de vlucht afhandelt of bij een algemene balie voor vermiste bagage. Waar je moet zijn zie je meestal op de schermen bij de bagagebanden. Zoek (in de bagagehal) naar de Vermiste Bagage-balie en/of luchtvaartmaatschappij en vraag om de procedure. Laat hen daarnaast een zogenaamd PIR Report - Property Irregularity Report - opstellen. Dit heb je nodig om een claim in te kunnen dienen bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is namelijk eindverantwoordelijk voor het juist afleveren van jouw bagage. Helaas kunnen wij je op dit gebied niet verder helpen. Wij weten ook niet waar je bagage zich bevind en/of hoe lang het gaat duren? De luchtvaartmaatschappijen en Schiphol delen deze informatie niet met ons.

  • top

    Bagage: Kan ik een vergoeding krijgen voor vermiste bagage?

    Is je bagage vertraagd of kwijtgeraakt, dan heb je, indien je spullen niet dezelfde dag alsnog terecht zijn, recht op vergoeding van de aanschaf van noodzakelijke artikelen. Denk hierbij aan kleding en toiletartikelen. Het gaat hier wel enkel om artikelen die aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de reis. Wat je precies vergoed krijgt, verschilt per persoon en van reis tot reis. Vergoed de luchtvaartmaatschappij niet of onvoldoende, neem dan contact op met je reisverzekering of check de voorwaarden. In de voorwaarden van je reisverzekering kun je vinden voor welk bedrag je bagage standaard is verzekerd.

We use cookies to improve your experience and to help us understand how you use our site. Please refer to our cookie notice and privacy policy for more information regarding cookies and other third-party tracking that may be enabled.